Wrażenia z Włoch
Dodane przez uaga dnia 02 maja 2019 20:28:17

Relacja z wyjazdu do Włoch w ramach projektu Erasmus+ „Tell me your role model, let me know who you are”

Rozszerzona zawartość newsa

24 marca 2019 roku wyruszyliśmy do Włoch w ramach projektu Erasmus+. Podróż do Senigalli była bardzo długa, korzystaliśmy z wielu środków transportu. Autokar, który nas zabrał spod szkoły na lotnisko, 2 samoloty z przesiadką we Frankfurcie, autobus, taksówka oraz ponad dwugodzinna przejażdżka pociągiem z Bolonii do Senigalli. Tam na stacji poznaliśmy naszych gospodarzy, z którymi następnie pojechaliśmy do ich domów. Po męczącej podróży wieczorem mogliśmy odpocząć, aby rano być gotowym na pierwszy dzień w partnerskiej szkole w Senigalli. W poniedziałek każda ze szkół miała okazję się zaprezentować, ciężko pracowaliśmy wspólnie nad piosenką, a także odbyła się degustacja przekąsek z krajów biorących udział w projekcie. Tego dnia odwiedziliśmy także władze miasta, a po lunchu poszliśmy na spacer po mieście oraz brzegiem Adriatyku, gdzie świeciło piękne słońce. Wieczór spędzaliśmy z naszymi gospodarzami, którzy zapewnili nam pyszne kolacje, nawiązujące do włoskiej kultury oraz tradycji, jakie obowiązują w ich ojczyźnie. Kolejnego dnia z samego rana ruszyliśmy do Urbino, z tego miasta pochodził znany nam Rafael Santi. Zwiedziliśmy miasto z ogromną ilością wąskich uliczek oraz uroczy Palazzo Ducale, gdzie pani przewodnik opowiadała ciekawie o historii tego obiektu. Wieczorem w Senigalli wiele z nas przechadzało się po mieście, ale kilka osób było także w teatrze, aby posłuchać muzyki włoskiej. Trzeci dzień wymiany wiązał się z intensywną pracą od samego rana. Na początku miała miejsce prezentacja lokalnych organizacji charytatywnych, następnie dobrze się bawiliśmy przez wspólne tańce. Uczyliśmy tańczyć naszych kolegów i koleżanki belgijki. Efekt końcowy był bardzo dobry. Mieliśmy okazję zwiedzić szkołę, a także braliśmy udział w lekcjach z uczniami włoskimi. Po wspólnym posiłku zwiedziliśmy ośrodek dla samotnych kobiet i matek z dziećmi. Ten wieczór spędziliśmy w schronisku Caritas, w którym wspólnymi siłami przygotowaliśmy kolację dla potrzebujących. We czwartek rano odbyły się prezentacje dotyczące tradycji, muzyki, kultury i historii państw uczniów obecnych w Senigalli. Potem odbyła się praca w grupach na temat rasizmu. Po lunchu z zaciekawieniem wysłuchaliśmy historii emigrantów z Włoch i Wielkiej Brytanii, następnie odbyła się debata oksfordzka, w której z ogromnym zainteresowaniem braliśmy udział. Wieczór spędziliśmy na pysznej kolacji w restauracji. Po posiłku wybraliśmy się zwiedzić miasto nocą wraz z naszymi gospodarzami. Piątek był ostatnim dniem pracy w Senigalli. Po wybraniu zdjęcia, które wygrało w konkursie fotograficznym, zaśpiewaliśmy piosenkę ułożoną wspólnymi siłami, po wypełnieniu ankiet, dotyczących udziału w projekcie każdy uczestnik otrzymał certyfikat. Potem odbył się mecz siatkówki z Włochami. Po rozgrywkach przyszedł czas, aby pożegnać grupę z Wielkiej Brytanii. Popołudnie spędziliśmy w Anconie. W tym pięknym mieście byliśmy na spacerze brzegiem morza o zachodzie słońca. Ostatni wieczór spędziliśmy zajadając się pizzę oraz grając w kręgle. Rankiem w sobotę, po wzruszającym pożegnaniu, na którym nie zabrakło łez, opuściliśmy Senigallię. Mając jeszcze czas do samolotu w Bolonii, zaliczyliśmy krótki spacer po mieście, ostatnią włoską pizzę i zrobiliśmy ostatnie zakupy. Około północy szczęśliwie wylądowaliśmy w Krakowie na lotnisku. Pełni emocji, nowych doświadczeń, a także wielu zawartych przyjaźni wracamy powoli do rzeczywistości.